“Black Friday” ali črni petek bi najbolj točno prevedli v praznik nakupovanja in norih popustov. Gre za izrazito komercialni “praznik”, katerega korenine segajo v 60. leta prejšnjega stoletja, ko so policisti v Filadelfiji spontano skovali frazo, ki je najprej označevala močno gnečo na cestah, ki je zaustavila praktično ves promet.
Aktualno: popusti črnega petka na Runda sekunda >
V istem desetletju so frazo posvojili pionirji marketinga, ko so hoteli podaljšati božično nakupovalno mrzlico. Začetek božičnih nakupov so premaknili na konec novembra, stranke pa so v trgovine vabili z neverjetnimi popusti. Tako se je črni petek premaknil s cest Filadelfije pred vhode trgovin, kjer so ljudje ure čakali v dolgih vrstah, da bi le prišli do želenega izdelka po neverjetno nizki ceni.
Vse do leta 2005 je bil “Black Friday” bolj kot ne v domeni ameriškega trga, globalizacija pa ga je ponesla na vse konce (trgovskega) sveta. Kmalu se mu je pridružil tudi “Cyber Monday”, kjer so idejo klonirali proizvajalci računalniške in digitalne opreme.
Da bi lahko lažje razumeli pomen (in priljubljenost) praznika nakupov, moramo pogledati številke. Te so impresivne! V vseh državah sveta se v tednih pred božičnimi prazniki močno poveča prodaja izdelkov, črni petek pa je to fazo podaljšal, saj s pomočjo vedno bolj priljubljene internetne prodaje ponudnikom vsako leto omogoča nove prodajne rekorde.
Najbolj iskani in prodajani izdelki v letu 2019 so bili oblačila (41 %), kuhinjski aparati (38 %), tablice/laptopi/računalniki/televizije (32 %), naprave za pametni dom (30 %), igrače (25 %) in potovanja/doživetja (12 %)*. V letu 2019 je bilo po podatkih National Retail Federation opravljenih več nakupov prek spleta (142,2 milijona) kot v fizičnih trgovinah (124 milijonov), kar 75,5 milijona ljudi pa je na črni petek opravilo nakup tako v fizični trgovini kot prek spleta. Glede na statistike verjetno ni presenetljivo, da je največja spletna trgovina Amazon, kjer je bilo leta 2018 na črni petek opravljenih kar 54,9 % vseh internetnih nakupov.
Tudi fizične trgovine na omenjeni dan doživijo približno 65-odstotni povečan obisk trgovine, vsi večji trgovci pa so bili (tudi ali pa predvsem) zaradi korona krize primorani del prodaje seliti na splet, kar ob stroških reorganizacije še vedno prinaša dolgoročni profit. Vrednost nakupov na črni petek v letu 2018 je bila vrtoglavih 6,22 milijarde USD. **
Vsako leto se obdobju popustom in ugodnostim v sklopu črnega petka pridružimo tudi na Runda sekunda. Spremljaj nas!
*Vir: blackfriday.com
** Vir: DMR